MedCap - Bokslutskommuniké för perioden 1 maj 2009 – 30 april 2010

1 maj 2009 – 30 april 2010

• Nettoomsättningen uppgick till 258 787 (187 055) KSEK.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 21 535 (6 990) KSEK.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 7 475 (293) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,06 (0,00) SEK.
  • Resultatet belastas med en nedskrivning av innehavet i Independent Pharmacutica AB om 5 560 KSEK samt en engångskostnad för personalavveckling om 703 KSEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har förbättrats med 14 944 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret.
  • Ingen utdelning föreslås.

1 februari 2010 – 30 april 2010

• Nettoomsättningen uppgick till 92 364 (53 225) KSEK.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 10 804 (4 681) KSEK.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 5 393 (3 085) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,05 (0,03) SEK.
  • Ledningen i Abilia förvärvade 1 % av aktierna i bolaget från minoritetsägaren Molift Group som efter transaktionen äger 29% av aktierna. MedCap äger som tidigare resterande 70 %.
  • Quickels systems AB beviljades bidrag om 0,4 MSEK i Vinnovas Forska & Väx program.

Bäste aktieägare,

Med stor glädje och tillfredsställelse kan jag konstatera att precis som förra året uppnådde vi ett nytt vinstrekord i fjärde kvartalet. De två huvudsakliga förklaringarna till den starka utvecklingen är att Unimedic fortsätter att leverera samt att Abilia haft ett mycket starkt kvartal. Jag konstaterar också att Abilia satte omsättningsrekord på samtliga Skandinaviska hemmamarknader under mars månad, vilket självklart ger en fin sista rad. Det verkar därmed som att vi fått en bra start i arbetet med Abilia även om fem månader är lite kort tid för att slå fast att fusionen varit lyckad.

Jag konstaterar samtidigt att samtliga dotterbolag levererar i nivå med eller något över förväntningarna. Detta i en omvärld som präglas av försiktighet och kostnadsmedvetenhet. På moderbolagsnivå har det gångna kvartalet präglats av fusionsarbetet i Abilia-koncernen men vi har också haft tillfälle att titta närmare på ett större antal framtida möjligheter. Ur mitt perspektiv känns det som att marknaden för företagsaffärer i vårt segment fått fart igen efter en tid av lägre aktivitet. Det finns flera strategiskt riktiga förvärv att göra och jag hoppas att vi kan landa några av dessa under kommande verksamhetsår.

Vi har också målmedvetet arbetat för att stärka vår finansiella ställning i MedCap-koncernen för att kunna ha tillgång till förvärvsfinansiering och vi går in i det nya året med 29 423 KSEK i kassan i koncernen samt välfyllda lador i dotterbolagen. MedCap-koncernen har vid utgången av året en nettoskuld på runt 14 255 KSEK, vilket gör oss till en attraktiv partner för bankfinansiärer vid förvärv.

I takt med att vi sett att dotterbolagen parerat krisens utmaningar väl, har vi valt att under året bli offensivare i våra satsningar i dotterbolagen och genomför nu ett antal initiativ för att öka tillväxten och stärka respektive bolags positioner.

Utvecklingen i dotterbolagen under perioden har fortsatt i rätt riktning.

Vårt största bolag, Abilia taktar på rullande tolvmånaders pro forma en betydligt högre nivå på översta raden än de siffror som presenterades för augusti 08 – juli 09 vid samgåendet. Sedan dess har vi tagit fusionskostnader på cirka 3 000 KSEK och har trots detta kunnat bibehålla EBITDA-nivån. Abilia har under våren genomfört ett antal större produktlanseringar och har idag en mycket konkurrenskraftig och bred produktportfölj.

Handitek fortsätter att utvecklas väl försäljningsmässigt jämfört med föregående år. Speciellt försäljningen på den svenska marknaden har utvecklats mycket väl och jämfört med förra året hade Handiprodukterna en tillväxt på 18 %.

Unimedic har ökat sin omsättning och haft en betydande tillväxt på EBITDA-nivå jämfört med förra året. Bolaget har genomfört en turn-around och kan nu lägga all fokus på tillväxtstrategierna. Vi fortsätter att arbeta aktivt med att vidareutveckla verksamheten och säkerställa långsiktiga relationer med våra kunder. Under sista kvartalet tecknade Unimedic också ett nytt avtal med Abigo, en Svensk produktägare inom vitmanier bland annat, som på sikt kan ge goda tillväxtmöjligheter.

IM-Medico och Quickels har under året utvecklats väl. Under ny VD har bolagen också fått en injektion samt nya infallsvinklar. En viktig milstolpe  för Quickels under året är också avtalet med Mortara och vi har stora förhoppningar på den affären. Vidare erhöll Quickels medel från Vinnova för ett av de större produktutvecklingsprojekten som för närvarande genomförs, vilket ger en kvalitetsstämpel på organisationen och projektet som sådant.

Med ett mycket starkt 2009/2010 bakom oss har vi gott om utrymme för att genomföra offensiva satsningar och nya förvärv. På medelång sikt är ambitionen att ha 5 -10 dotterbolag i portföljen och vi har aldrig varit så väl rustade att leverera på den ambitionen som idag!

Stockholm den 14 juni 2010

Karl Tobieson

Verkställande Direktör

Karl Tobieson, verkställande direktör, Telefon +46 8 34 71 10, mobil +46 709 35 85 74, e-post karl.tobieson@medcap.se

MedCap är ett marknadsnoterat private equity-bolag med investeringsfokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.