MedCap - Delårsrapport för perioden 1 maj – 31 januari 2010

1 maj 2009 – 31 januari 2010 • Nettoomsättningen uppgick till 166 423 (133 830) KSEK. • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 10 732 (2 309) KSEK. • Nettoresultatet för perioden uppgick till 2 083 (-2 792) KSEK. • Resultat per aktie uppgick till 0,02 (-0,02) SEK. • Resultatet belastas med en nedskrivning av innehavet i Independent Pharmacutica AB om 5 560 KSEK samt en engångskostnad för personalavveckling om 703 KSEK. 1 november 2009 – 31 januari 2010 • Nettoomsättningen uppgick till 69 762 (44 184) KSEK. • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 6 897 (2 467) KSEK. • Nettoresultatet för perioden uppgick till 3 216 (223) KSEK. • Resultat per aktie uppgick till 0,03 (0,00) SEK. • I Abilia koncernen ingår tidigare Falck Igel koncernen med två månader (december 2009 och januari 2010). Väsentliga händelser efter rapportperioden • GEWA Falck Igel, Europas ledande bolag inom assistive technology, byter namn till Abilia. VD har ordet Bäste aktieägare, Summerar nu ett tredje kvartal med fortsatt stark utveckling i koncernen. Ett antal händelser som är värda att nämna: - Under kvartalet förvärvades Falck Igel och av förvärvsfinansieringen säkerställdes bankfinansiering för 100 % av den kontanta likviden. - Abilia i Norge tecknade avtal med NAV för den kommande tvåårsperioden. Avtalet reglerar cirka 70 % av koncernens omsättning i Norge. - Abilia i Danmark säkerställde en genombrottsorder på 85 st Memoactive för leverans under mars och april 2010. - Quickels tecknade ett strategiskt samarbetsavtal med en av världens ledande leverantörer av EKG-system, Mortara. Det starka resultatet i kvartalet skall också ses i ljuset av att Abilia tagit betydande integrationskostnader under perioden då integrationen av den nybildade koncernen påbörjats. Vidare är Abilia också i fas med realiseringen av synergier och har en stabil plattform att bygga vidare på mot målet att bli världsledande inom assistive technology. Moderbolaget fortsätter att söka nya möjligheter inom ramen för prioriterad strategi. I första hand fokuseras på tilläggsförvärv till befintliga innehav. Det finns gott om möjliga förvärv att komplettera befintliga bolag med och det är rätt tid för att genomföra fler affärer. Notera också att MedCaps dotterbolag klarat den finansiella krisen relativt väl. Det är sannolikt att det kommer leda till ett ökat intresse från investerare för life science industrin och då är MedCap bra positionerat. Samtliga bolag i koncernen fortsätter att målmedvetet arbeta med rörelsekapitalet vilket stärker koncernens finansiella ställning. MedCap-koncernen har vid utgången av Q3 en nettoskuld på 26 357 KSEK och en betydande del av räntebärandeskulderna är koncentrerade till Abilia-koncernen. Under de kommande kvartalen kommer tillväxtsatsningar att prioriteras då de senaste årens besparingar givit utrymme för den typen av satsningar. Vidare är det flera större produktutvecklingsprojekt inom koncernen som går mot lansering. Det blir ett spännande slut på verksamhetsåret. Utvecklingen i dotterbolagen under perioden har fortsatt i rätt riktning och speciellt glädjande är resultatutvecklingen i Unimedic som även får draghjälp av en stärkt krona. Det fjärde kvartalet är normalt ett starkt kvartal för bolagen i koncernen och detta år finns alla ingredienser på plats för att leverera ett rekordresultat. Stockholm den 1 mars 2010 Karl Tobieson Verkställande Direktör