GEWA går samman med Falck Igel koncernen

MedCap ABs dotterbolag GEWA går samman med Falck Igel koncernen vars moderbolag är baserat i Norge men som även har dotterbolag i Sverige och Danmark. Tillträdesdatum och likviddag är satt till 27:e november 2009. Affären är villkorad av myndighetsgodkännande och att respektive styrelse godkänner affären. GEWA Falck Igel blir därmed Europas ledande företag inom sin nisch. Den nya koncernen kommer, utöver sina dotterbolag, ha närvaro genom distributörer på ett 20-tal marknader, med tyngdpunkt i Europa. Karl Tobieson kommer vara arbetande styrelseordförande i den nya koncernen och fungera som koncernchef. I den nya koncernen ryms branschens kompetentaste medarbetare, de absolut bästa produkterna och båda verksamheterna har en lång historia som professionella leverantörer till kunderna. Verksamheten har tre huvudsakliga produktområden: kommunikation, kognition samt omgivningskontroll. Vidare får den nya koncernen en komptent utvecklingsorganisation både på mjukvara och hårdvara och spännande möjligheter att kombinera produktsortimenten och koncepten. GEWA Falck Igel omsatte proforma 170 MSEK för tolvmånadersperioden augusti 2008 – juli 2009 med en justerad EBITDA nivå på cirka 21 MSEK. MedCap äger 70 % av den nya koncernen medan tidigare ägare till Falck Igel, Katalysators dotterbolag Molift, äger resterande 30 %. Molift utöver ägarandelen i det gemensamma bolaget erhåller 35 MSEK kontant som likvid, likviden finansieras genom förvärvskrediter i GEWA Falck Igel Holding AB och dess dotterbolag. ”GEWA Falck Igel bildar gemensamt Europas ledande företag inom sin nisch och har en fantastisk plattform att växa från med en stark produktportfölj, fantastiska medarbetare och en mycket kompetent ledning. Det finns omfattande synergier i samgåendet, bolaget får en mycket stark marknadsposition genom den styrka som det gemensamma bolaget ger. Bolagen känner dessutom varandra mycket väl efter att ha verkat sida vid sida i drygt 20 år.” säger Karl Tobieson, VD MedCap. ”Svenske GEWA AB, norske Falck Vital og Igel Kompaniet er gjennom en generasjon kjent for å utvikle innovative og brukervennlige hjelpemidler innen kommunikasjon, kognisjons og omgivelseskontroll. I 2007 fant Falck Vital og Igel sammen til Falck Igel, nå blir en naturlig trio samlet i ett konsern. Selskapene er kjent for og vil fortsatt legge vekt på god kompetanse, gode løsninger og god service. Vi har og vil fortsette et tett samarbeid med brukere, kunder og fagmiljø både i og utenfor Skandinavia. Jeg vil i dag spesielt berømme våre medarbeidere; Falck Igel og GEWA har meget engasjerte og kompetente medarbeidere, som med en solid og dedikert innsats for våre brukere og kunder, samtidig har medvirket til en flott utvikling for begge selskapene. Det nye eierskapet MedCap og Katalysator og et felles konsern for våre bedrifter, gir oss ytterligere styrke og muligheter for vekst både i Skandinavia og internasjonalt.” säger Nina Andresen, VD Falck Igel.   ”Vi blir genom detta samgående marknadsledande i både Skandinavien och Europa samt ett av världens största företag i vår nisch. Vi kommer att få ett brett produktutbud och man kan se tydliga synergier på ett flertal områden. Vi kompletterar varandra både v.g. produktutbud, marknader och produktutveckling. Detta samgående kommer att ge oss en mycket stark plattform att utgå ifrån och möta både nya marknader och en förmodad ökande konkurrens i framtiden.” säger Peter Örjes, VD GEWA. ” Vi er veldig godt fornøyde med denne sammenslåingen av selskaper som er basert på god industriell logikk både når det gjelder produkter, produkter under utvikling og organisasjoner. Falck Igel har etter oppkjøpet av Igel Kompagniet i 2007 blitt et ledende selskap innenfor kognisjon og kommunikasjon og har over flere år sett at et naturlig neste steg i selskapets utvikling kunne være integrasjon med Gewa AB. Vi vil benytte anledningen til å takke alle bidragsytere for at vi sammen har fått et veldig godt fundament for videre utvikling av selskapenes produkter og styrke til videre ekspansjon internasjonalt. Det nye selskapet får muligheten til å øke utviklingstakten av produkter og tjenester som er svært viktige for at enkeltpersoner skal fungere godt i hverdagen.” säger Jon Håkon Pran, VD Katalysator. MedCap erhåller också en option att lösa resterande 30 % till en värdering om 29,7 MNOK de första 18 månaderna efter tillträdesdagen och på 32,4 MNOK de efterföljande 6 månaderna. Om MedCap väljer att inte nyttja sina optioner har Molift en option att förvärva MedCaps aktier till ett förutbestämt värde om 92,2 MSEK under 3 månader efter att den första 24 månadersperioden löpt ut. Om optionerna inte nyttjas under ovan beskrivna former förfaller samtliga optioner efter 27 månader.