MedCap - Delårsrapport för perioden 1 maj - 31 juli 2008

1 maj – 31 juli
• Nettoomsättningen uppgick till 42 461 (41 156) KSEK.
• Rörelseresultat före av- och nedskrivningar för kvarvarande verksamheter (EBITDA) för perioden var -234 (3 201) KSEK.
• Resultat efter skatt uppgick till -1 735 (2 273) KSEK.
• Resultaten belastas med en engångskostnad för personalavveckling om 1 441 KSEK.
• Resultat per aktie från kvarvarande verksamheter uppgick till -0,01 (0,02) SEK.
• Innehavet i portföljbolaget Niconovum avyttrat.

Väsentliga händelser efter rapportperioden
• Årsstämman omvalde Åsa Hedin, Bengt Julander och Karl Tobieson samt nyval av Thomas Axelsson och Kristina Patek till styrelseledamöter. Bengt Julander utsågs till ordförande.
• IM-Medicos fastighet i Saltsjö-Boo har sålts.

Bäste Aktieägare,

Första kvartalet har varit händelserikt för moderbolaget MedCap AB med förändringar på samtliga ledningsfunktioner. I början av första kvartalet tillträdde nya CFO:n Cecilia Driving och halvvägs in i kvartalet skedde också ett byte på VD posten. Vidare har försäljningen av det bokföringsmässigt största forskningsbolagsinnehavet, Niconovum, skett under kvartalet. Med försäljningen av Niconovum får MedCap koncernen en nettoskuld på runt 1 000 KSEK vilket gör oss till en attraktiv partner för bankfinansiärer vid framtida förvärv. Det har skett stora förändringar i moderbolaget och vi har nu stakat ut en tydlig strategisk inriktning mot private equity bolag med visionen att bli marknadens ledande inom vårt segment. MedCap har en stark balansräkning, tydlig strategisk inriktning och en stabil plattform att bygga från vilket känns bra när omvärlden är turbulent.

Vi märker av en del konsekvenser av turbulensen på finansmarknaden i form av restriktivare utlåning från bankerna, sänkta förväntningar från säljare av bolag men också genom ett minskat inflöde av affärsförslag. Sammanfattat konstaterar vi att det är mer av köparens marknad nu vilket innebär en stor förändring jämfört med hösten 2007.

Utvecklingen i dotterbolagen under perioden har varit blandad. Vårt största bolag, Unimedic, har minskat både omsättning och EBITDA nivå jämför med först kvartalet förra året. Den minskade omsättningen beror på att bolaget haft en annan produktmix i försäljningen under första kvartalet i år jämfört med förra året. Förändringen ligger inom ramen för normala variationer. På kostnadssidan har en del kostnader av engångskaraktär tagits under kvartalet men även den löpande kostnaden är något högre då t.ex. utbyggnaden av lokalerna förra året ger en högre hyra. GEWA däremot har haft en exceptionell omsättningsökning jämfört med första kvartalet förra året och sommarmånaderna har varit hektiska i år. På EBITDA nivå är utveckling bra men i och med att vi har en större andel distribuerade produkter sjunker EBITDA marginalen. GEWA kommer dock under verksamhetsåret genomföra lanseringar av nyutvecklade produkter vilket bedöms kunna ge effekt mot senare delen av året. För IM-Medico och Quickels har första kvartalet historiskt varit det mest utmanande och i år är inget undantag. Det är dock glädjande att de lyckats öka EBITDA jämfört med förra årets första kvartal även om det är från blygsamma nivåer.

I moderbolaget har en engångskostnad om 1 441 KSEK tagits för avvecklingen av tidigare VD:n. Vi har också genomfört en översyn av kostnaderna i moderbolaget vilket lett till en del förändringar för att minska den löpande kostnaden framgent. Under perioden har vi genomfört mindre nedskrivningar i forsknings och utvecklingsportföljen om 309 KSEK.

Efter periodens utgång valdes en till vissa delar ny styrelse i MedCap. De nya tillskotten till styrelsen har helt rätt bakgrund och erfarenheter för att vara med och utveckla MedCap som private equity bolag inom Life Science branschen och det är mycket glädjande att vi lyckats rekrytera dessa kompetenta styrelsemedlemmar.

Arbetet med att kapitalrationalisera och avyttra icke verksamhetskritiska tillgångar fortsätter och förhoppningsvis kommer även fler försäljningar av innehaven i forskningsportföljen kunna ske under de kommande kvartalen.

Stockholm den 29 augusti 2008

Karl Tobieson