Abilia – ledningen köper aktier

Abilia är Europas ledande aktör inom tekniska hjälpmedel för personer med kognitiva, tal och fysiska handikapp. Abilia utvecklar, producerar och säljer produkter inom områdena kommunikation, kognition, larm och omgivningskontroll. ”I samband med att vi annonserade affären mellan GEWA och Falck Igel erbjöd vi också ledningen att köpa in sig i företag för att på så sätt få ett tydligt ägarincitament även hos ledningsgruppen. Det är glädjande att se att så många valt att nyttja det erbjudandet. Så snart som det finns praktiska förutsättningar på plats är avsikten att utöka erbjudandet till samtliga medarbetare som är intresserade.” säger Karl Tobieson, VD MedCap AB (publ) och koncernchef Abilia. Abilia kommer att fortsätta att lägga tonvikten på god kompetens, bra lösningar och god service. Abilia kommer även fortsättningsvis att ha ett nära samarbete med användare, kunder och kompetensmiljöer både i och utanför Skandinavien. Abilia koncernen omsatte proforma 170 MSEK för tolvmånadersperioden augusti 2008 – juli 2009 med en justerad EBITDA nivå på cirka 21 MSEK. Efter köpen äger MedCap 70 %, Molift Group AS 29% samt ledningen 1 % av Abilia Sverige Holding AB.