MedCap - Delårsrapport för perioden 1 maj – 31 oktober 2009

1 maj – 31 oktober 2009 • Nettoomsättningen uppgick till 96 661 (89 646) KSEK. • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 3 833 (-158) KSEK. • Nettoresultatet för perioden uppgick till -1 133 (-3 015) KSEK. • Resultat per aktie uppgick till -0,01 (-0,03) SEK. • Resultatet belastas med en nedskrivning av innehavet i Independent Pharmacutica AB om 5 560 KSEK samt engångskostnad för personalavveckling om 703 KSEK. • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har förbättrats med 4 455 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret. • Optionsprogram i moderbolaget MedCap genomfört i enlighet med beslut fattade på årsstämman i augusti. Väsentliga händelser efter rapportperioden • GEWA går samman med Falck Igel koncernen och bildar Europas ledande bolag inom sin nisch. VD har ordet Bäste aktieägare, Efter andra kvartalets utgång hade vi glädjen att tillkännage att GEWA går samman med Falck Igel koncernen. Den nya koncernen blir det ledande i sin nisch i Europa. Det finns stora synergier mellan bolagen på såväl marknad och säljområdet som inom logistik, produktion och inköp. Produktutbudet i de båda bolagen kompletterar varandra på ett förtjänstfullt sätt och som ett gemensamt bolag finns stora möjligheter att fortsätta växa på befintliga och nya marknader. Affären delfinansieras genom en förvärvskredit som tas i den nybildade koncernen. Detta är en milstolpe i MedCaps historia då det är första gången vi finansierar ett förvärv med hjälp av bank. Vidare är förvärvet helt i linje med den strategi som MedCap stakat ut, dvs. att i första hand fokusera på tilläggsförvärv till befintliga innehav. året börjat bra för MedCap-koncernen. Samtliga dotterbolag levererar i nivå med förväntningarna eller något över förväntan. Detta i en omvärld som fortsatt präglas av försiktighet och kostnadsmedvetenhet. På moderbolagsnivå har det gångna kvartalet präglats av den nu genomförda affären mellan GEWA och Falck Igel och som krävt mycket tid och energi. Det finns helt klart fler strategiskt riktiga kompletteringsförvärv att göra till befintliga dotterbolag och fokus ligger fortsatt på den uppgiften i MedCap. Vi har också målmedvetet arbetat för att stärka vår finansiella ställning i MedCap-koncernen för att kunna ha tillgång till förvärvsfinansiering och som ett led i detta har vi fortsatt att minska kostymen i moderbolaget. Den omstruktureringen är nu genomförd och effekterna av detta kommer fullt ut under Q3 i år. MedCap-koncernen har vid utgången av Q2 en nettoskuld på runt 3 600 KSEK, vilket fortsatt gör oss till en attraktiv partner för bankfinansiärer vid förvärv som det ovan presenterade. Vi gör fortsatt bedömningen att våra dotterbolag, och de branscher de verkar i, befinner sig i en senare fas av konjunkturavmattningen, eftersom det tar tid att genomföra besparingsåtgärder i offentlig verksamhet. Vi fortsätter att ha en försiktig inställning till det kommande året och prioriterar kostnadskontroll före tillväxt. Utvecklingen i dotterbolagen under perioden har fortsatt i rätt riktning och speciellt glädjande är den fina utvecklingen i dotterbolagen IM-Medico och Quickels Systems. Vårt största bolag, Unimedic, har ökat både sin omsättning och EBITDA-nivå jämfört med första halvåret förra året. Bolaget har genomfört en turn-around och kan nu lägga allt fokus på tillväxtstrategierna. Det finns gott om utvecklingsspår för bolaget som nu övergår från plan till handling. Vi fortsätter att arbeta aktivt med att vidareutveckla verksamheten och säkerställa långsiktiga relationer med våra kunder. GEWA har haft ett bra första halvår även om omsättningen är i nivå med förra året. Resultatutvecklingen är fortsatt mycket stark. Vidare kan noteras att GEWA under kvartalet haft kostnader i samband med flytten till nya lokaler om cirka 300 KSEK som är av engångskaraktär. För att förbereda affären med Falck Igel har vi också under kvartalet lyft ut den fastighet som tidigare låg inom GEWA-koncernen och koncentrerat verksamheten till ett bolag. Detta innebär också att GEWA betalar hyra, en förändring som genomfördes den första september. De produktutvecklingsprojekt som drivs just nu fortsätter enligt plan och förväntan om en lansering efter årsskiftet kvarstår. Handitek fortsätter att utvecklas väl försäljningsmässigt jämfört med föregående år. Handitek är även de inne i en intensiv utvecklingsfas med lansering av nya modeller av Handin och Handifonen. IM-Medico och Quickels har haft ett bra första halvår. Under andra kvartalet har vi också bytt VD i bolagen. Det har gett en injektion till bolagen och jag är övertygad om att vi kommer att se mer resultat av detta under de kommande kvartalen. Tack vare en bra produktportfölj, kompetenta medarbetare och en stark position på respektive marknad är IM-Medico och Quickels Systems hittills så gott som helt opåverkade av finanskrisenVi fortsätter att satsa på att vidareutveckla Quickels-systemet för att befästa vår position som aktör på marknaden för vakuum EKG-system och fortsatt vara en attraktiv partner till leverantörerna av EKG system. Arbetet med att avyttra icke verksamhetskritiska tillgångar har stannat av helt. Med beskedet runt Independent Pharmacuticas misslyckade fas II studie är de kvarstående värdena i forsknings- och utvecklingsportföljen mycket små i förhållande till den totala balansen. När vi nu summerar utvecklingen i forsknings- och utvecklingsportföljen konstaterar jag att det var ett klokt beslut av MedCap att överge strategin med investeringar i tidiga skeden. Nu kan vi lägga all kraft på att utveckla de rörelsedrivande dotterbolagen och det finns fortsatt många bra affärer att göra i vårt segment. Stockholm den 30 november 2009 Karl Tobieson Verkställande Direktör