MedCap - Delårsrapport för perioden 1 maj 2008- 31 januari 2009

1 maj 2008 – 31 januari 2009
• Nettoomsättningen uppgick till 133 830 (140 315) KSEK.
• Rörelseresultat före av- och nedskrivningar för kvarvarande verksamheter (EBITDA) för perioden var 2 309 (10 886) KSEK.
• Nettoresultatet för perioden uppgick till -2 792 (-1 902) KSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,02 (-0,02) SEK.
• Resultaten belastas med en engångskostnad för personalavveckling om 1 966 KSEK.
• Resultatet belastas med tre poster hänförliga till förra året i Unimedic 1 186 KSEK beroende på processfel i lagret, 549 KSEK relaterat till el- och mediakostnader samt 340 KSEK hänförligt till felaktig fakturering.
• Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har förbättrats med 4 787 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret.
1 november 2008 – 31 januari 2009
• Nettoomsättningen uppgick till 44 184 (51 744) KSEK.
• Rörelseresultat före av- och nedskrivningar för kvarvarande verksamheter (EBITDA) för perioden var 2 467 (5 815) KSEK.
• Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 223 (-3 902) KSEK.
• Resultat per aktie uppgick till 0,00 (-0,03) SEK.
• IM-Medicos fastighet i Saltsjö-Boo såld och slutlikvid erhållen.
• Förvärv av ytterligare 33 % i Handitek AB, andel uppgår efter förvärvet till 51%.
Händelser efter rapportperiodens utgång
• Utdelning från Handitek AB om 383 KSEK.
• MedCap godkändes för notering på First Norths segment Premier

Bäste Aktieägare,

De turbulenta tider som vi har just nu medför utmaningar för samtliga branscher. Även om de branscher som våra dotterbolag verkar inom fortsatt står relativt opåverkade utesluter vi på inget sätt att effekter kan komma på sikt på efterfrågesidan och finansieringsfrågorna har hamnat i fokus. Första delen av det åtgärdsprogram som aviserats i VD ordet förra kvartalet har nu genomförts och vi kommer att se effekter av det i de kommande kvartalen. I moderbolaget har också kostnadsmassan sänkts ytterligare vilket gett effekt och jämfört med samma kvartal förra året är den 34 % lägre, detta trots att ett kompletteringsförvärv genomförts under kvartalet. Under kvartalet har vi även genomfört en refinansiering av samtliga dotterbolag och det är glädjande att konstatera att vårt samarbete med banken fortsatt fungerar mycket väl. Vi fortsätter att vårda och stärka vårt samarbete med bankerna för att även framgent ha tillgång till förvärvsfinansiering och rörelsekrediter.

Under kvartalet har vi även utökat vårt ägande i Handitek AB vilket var av stor strategisk betydelse för GEWA och därmed i en förlängning MedCap AB. Handitek AB har en ledande position på den Skandinaviska marknaden för kognitionshjälpmedel.

Det kan också konstateras att av GEWA:s försäljning i Sverige under de första nio månaderna var över 53 % Handitek AB:s produkter – en ökning från 44 % samma period året innan. Handitek produkterna står för stor del av den tillväxt som GEWA nu upplever och vi ser fram med tillförsikt mot den internationella lansering som nu genomförs av Handiteks produkter i första hand i Holland och UK. GEWA:s resultat på EBITDA nivå ökade kraftigt jämfört med samma period förra året och detta trots att kostnader om 525 KSEK för en omstrukturering i dotterbolaget GEWAB belastat resultatet.

I övriga dotterbolag har utvecklingen varit blandad. Unimedic pressades även under detta kvartal av en hög EURO kurs, kraftigt lägre försäljning än motsvarande period förra året och en något för stor kostym på kostnadssidan. Återgärder har dock vidtagits för att komma till rätta med kostnadsbilden och även den höga EURO:n genom prisökningar mot kunder. I Unimedic har vi också tagit en engångskostnad om 549 KSEK under tredje kvartalet för el- och mediakostnader som rätteligen borde belastat förra årets resultat.

IM-Medico/Quickels har ytterligare ett starkt kvartal bakom sig. Även om omsättningen var lägre än samma period förra året var resultatet i paritet med förra året trots kostnader av engångskaraktär i samband med flytten. Omsättning och reslutat skall även ses i ljuset av att bolaget under perioden genomfört en flytt till nya lokaler vilket tar tid och kraft från en liten organisation. Under kvartalet har IM/Q tagit engångskostnader om cirka 150 KSEK relaterade till flytten.

Finansiella turbulensen har också inneburit att inflödet av förvärvsförslag minskat drastiskt vilket accentuerar vikten av att arbeta mer med strategiska kompletteringsförvärv med industriell logik i anslutning till befintliga dotterbolag. Just nu fokuseras det mesta av MedCap AB:s resurser på förvärvsfronten på den typen av affärer.

Arbetet med att avyttra icke verksamhetskritiska tillgångar fortsatte under tredje kvartalet och vi har bland annat drivit in flera mångåriga fordringar samt sålt 2 %-iga innehavet i Cytogenomics Sverige AB till entreprenören. Största förändringen är dock att dotterbolaget IM-Medico slutförde sin försäljning av fastigheten i Saltsjö-Boo vilket frigör kapital och minskar skuldsättningen. Nettot av dessa transaktioner har givit 1 497 KSEK i resultateffekt på innevarande kvartal i koncernen. Förhoppningsvis kommer även fler försäljningar av icke-verksamhetskritiska tillgångar samt innehav i forskningsportföljen kunna ske under de kommande kvartalen. Vi har dock inte för avsikt att rea ut tillgångarna.

Efter kvartalets utgång har MedCap aktien listats på First North Premier. Listningen på Premier innebär striktare krav på informationsgivning och redovisningsprinciper än de reguljära reglerna på First North. Det högre kravet på transparens ökar möjligheten för investerare att utvärdera och jämföra bolag.

Efter ett antal besvärliga kvartal med mycket omstruktureringar och tuffa men nödvändiga beslut ser det nu betydligt bättre ut för koncernen. Jag är övertygad om att vi kommer se resultat av omstruktureringsarbetet som genomförts under de kommande kvartalen.

Stockholm den 2 mars 2009

Karl Tobieson