Abilia lämnar utdelning om 10 MSEK

Extra bolagsstämma i MedCap AB (publ)s dotterbolag Abilia Sverige Holding AB har beslutat om utdelning på 10 MSEK till aktieägarna. Utdelningen skiftades ut under första veckan i januari 2011.

”Det är ett drygt år sedan vi genomförde affären mellan GEWA och Falck Igel och sedermera skapade Abilia. Under det första året har Abilia utvecklats mycket väl med ett starkt underliggande kassaflöde. Totalt har drygt 10 MSEK amorterats på förvärvskrediterna och nu meddelas genomförd utdelning om 10 MSEK till aktieägarna.” säger Karl Tobieson, VD MedCap och koncernchef Abilia.

MedCap äger 70,2 % av Abilia och erhåller därmed drygt 7 MSEK i utdelning. Utdelning innebär också att den option som MedCap har på att förvärva Katalysators aktier i Abilia justeras med motsvarande det belopp som Katalysator erhåller i samband med utdelningen. Nya justerade priset för att lösa Katalysators 29 % av Abilia är därmed 26,2 MNOK.

Karl Tobieson, verkställande direktör, Telefon 46 8 34 71 10, mobil 46 709 35 85 74, e-post karl.tobieson@medcap.se

MedCap är ett marknadsnoterat private equity-bolag med investeringsfokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.