New Science tecknar Avsiktsförklaring om förvärv av DunMedic AB

Det NGM noterade investeringsbolaget New Science verksamt främst inom medicinsk teknik och bioteknik har tecknat en sk Avsiktsförklaring om att förvärva det Skånebaserade agenturföretaget DunMedic AB i Ängelholm.

Företaget säljer främst produkter inom hjärta och lungområdet och omsatte förra verksamhetsåret ca 1,5MSEK.

DunMedic säljer spirometriinstrument från Micromedical och produkterna används bland annat för att mäta lungålder, lungkapacitet och laktosintolerans. Inom hjärtsidan säljs ett relativt nytt koncept, en Digital Pc-EKG dvs en EKG skrivare sammankopplat med datorn.

Bolagets verksamhet kommer att samordnas med IM-Medico och Quickels Systems vad avser organisation, administration och försäljning. New Science ser goda möjligheter för samverkan i marknadserbjudande och försäljningsarbete vad avser Quickels Systems egenutvecklade EKG mätningssystem och DunMedics digitala Pc-EKG skrivare.

Christer Höög nuvarande VD i IM-Medico är även tänkt att ta över ansvaret för DunMedics verksamhet.

- Detta är inget stort förvärv, men strategiskt riktigt genom att vi får in produkter som samverkar med våra redan existerande produkter och dessutom etablerar vi oss nu med ett eget kontor i sydsverige, säger Sverker Littorin, VD i New Science i en kommentar.

Det tänkta förvärvet innebär ingen omedelbar likvid utbetalning utan är konstruerad som en rörlig köpeskilling som är beroende på bolagets utveckling och resultat.