New Science i samarbete med RayClinic

Investmentbolaget New Science som verkar inom läkemedelsområdet, medicinsk teknik samt bioteknik har tecknat en avsiktsförklaring med RayClinic som verkar inom cancerområdet. Avsikten är att starta ett gemensamt produktutvecklingsbolag som ägs till lika delar, 50/50. Bolaget skall utveckla produkter vars syfte är att minska biverkningarnas effekter av cancerbehandling och därmed öka livskvalitén för dessa patienter.

Parterna har redan identifierat ett par möjliga produktområden som är av intresse, men kommer naturligtvis av konkurrensskäl inte att offentliggöra dessa.

Främsta inriktningen för samarbetet kommer att vara inom flytande produkter där New Science dotterbolag Unimedic AB i Matfors utanför Sundsvall kan tillföra såväl utvecklingskunnande och erfarenhet som produktionskapacitet.

- Detta är ett första steg i vår strategi att identifiera områden och samarbetspartners att starta joint ventures med, för att utveckla egna eller samägda produkter som vi sedan kan sälja själva eller licensiera ut till tredje part, säger Sverker Littorin, VD i New Science i en kommentar.

- Vårt mål är att skräddarsy behandlingen för den enskilde patienten, vilket också innefattar patientens omvårdnad. Biverkningslindrande produkter är även ett led i vårt eget program för att öka livskvaliteten för patienter med cancer. Med detta samarbete ökar också vår möjlighet att leverera både tjänster och produkter på området, kommenterar Roger Svensson, VD för RayClinic AB.

Vårt mål är att ett samarbetsavtal skall vara på plats i maj månad och att parterna till sommaren startar ett gemensamägt bolag. Parallellt kommer arbetet att påbörjas med att söka efter lämplig person som kan gå in som VD i bolaget med initialt ansvar för produkt- och affärsutvecklingen från idé till färdiga produkter.