Nanosep AB läggs ner

Styrelsen i Nanosep AB har på egen begäran försatt bolaget i konkurs. Medcap valde 2006 att fokusera verksamheten mot private equity investeringar i mogna bolag och har inte investerat i Nanosep sedan ny strategisk inriktning fastställdes av styrelsen. MedCap ägde vid tidpunkten för konkursen cirka 39 % av aktierna och totala, icke kassaflödespåverkan, nedskrivningen uppgår till cirka 1,6 MSEK vilket kommer påverka resultatet i andra kvartalet 2011/2012. Bolaget har inte kunnat attrahera vidare finansiering.

-Det är givetvis tråkigt att Nanosep läggs ner men vi har sedan ett antal år tillbaks fattat beslutet att inte satsa på forskningsbolag i tidigt skede av sin utveckling utan att uteslutande fokusera på vår kärnverksamhet som är vinstdrivande företag inom lifesciencesektorn. Våra övriga innehav utvecklas enligt plan och vårt mål att växa som investerare inom life science sektorn i Norden påverkas inte på något sett av detta, säger Karl Tobieson, VD för Medcap AB.

Karl Tobieson, verkställande direktör, Telefon 46 8 34 71 10, mobil 46 709 35 85 74, e-post karl.tobieson@medcap.se

MedCap är ett marknadsnoterat private equity-bolag med investeringsfokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.