Ola Levin utsedd till VD i New Science joint venture bolag Oncolution AB

Det sedan tidigare aviserade joint venture företaget mellan de båda First North noterade bolagen RayClinic och New Science har bildats med namnet Oncolution AB.

Syftet med bolaget är att ta fram produkter som lindrar bieffekter av cancerbehandling.
RayClinic förväntas främst bidraga med kunnande inom onkologi området och New Science dotterbolag Unimedic skall bidraga med produktion och utvecklingskunnande inom området flytande läkemedel.

Till verkställande direktör i företaget har civilingenjör Ola Levin utsetts. Han kommer närmast från en tjänst som in-licensieringschef för Nycomed i skandinavien. Dessförinnan har han bland annat varit VD i det svenska marknadsbolaget och suttit i styrelsen för de svenska och finska dotterbolagen. Han har 15 år bakom sig inom Nycomed koncernen och därtill ett antal år inom Pharmacia sfären. Ola Levin är 53 år.

Enligt avtalet med Ola Levin har han även rätt att gå in som delägare med upp till 9%.

- Vi är mycket glada över att få in en bra och erfaren person med gediget läkemedelskunnande i Oncolution, säger Sverker Littorin, VD i New Science (som kommer att namnändra till MedCap AB)

- Detta kommer att bredda vårt utbud från enbart tjänster till att i framtiden även innefatta produkter för eftervård, säger Roger Svensson, VD i RayClinic