KOMMUNIKÉ FRÅN NEW SCIENCE ÅRSSTÄMMA

På New Science årsstämma igår den 20 september deltog aktieägare med 7 758 422 antal röstberättigade aktier, vilket representerade 12% av det totala aktiekapitalet. Detta var inklusive de 200 aktier som Sveriges Aktiesparares Riksförbund (Aktiespararna) representerade. På New Science årsstämma beslutades bl a följande: • Beslöts fastställa resultaträkningen och balansräkningen avseende räkenskapsåret 2005-01-01--2006-04-30. Beslöts i enlighet med styrelsen och verkställande direktörens förslag att bolagets förlust om –5.181.596 kr skulle avräknas mot reservfonden. Beslöts bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av bolagets angelägenheter avseende räkenskapsåret 2005-01-01--2006-04-30. • Beslöts att arvode för tiden intill utgången av nästa årsstämma skulle utgå till styrelsen med 480.000 kr och att styrelsen äger rätt att fritt fördela detta arvode mellan styrelsens ledamöter. Det antecknades att av de 480.000 kr hänför sig 120.000 kr till den just passerade fyramånadersperioden som stämman ej tidigare beslutat om och som uppkommit på grund av att Bolaget har haft ett förlängt räkenskapsår. Beslöts att arvodet till revisorn skulle utgå enligt räkning. • Beslöts att antalet på årsstämman valda styrelseledamöter skulle vara fem ordinarie ledamöter och inga suppleanter. Vid härefter företagna val omvaldes för tiden intill dess nästa årsstämma hållits till ordinarie styrelseledamöter Ingemar Kihlström, Bengt Gerdin, Lars Olof Nilke och Jessica Staël von Holstein samt nyvaldes för tiden intill dess nästa årsstämma hållits till ordinarie styrelseledamot Åsa Hedin. • Styrelsen bemyndigades att under tiden intill nästa årsstämma genomföra en eller flera emissioner av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner av totalt högst 33.000.000 aktier mot vederlag i form av kontant betalning, kvittning eller apportegendom och att därvid avvika från aktieägarnas företrädesrätt. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra att nämnda värdepapper kan utnyttjas i samband med genomförande av eller för finansiering av förvärv av hela eller delar av företag eller verksamheter samt för finansiering av investeringar i befintliga eller nya portföljbolag.