Refinansiering av Abilia genomförd, MedCap äger därmed 99,2 % av Abilia

Extra bolagsstämma i MedCap AB (publ)s dotterbolag Abilia Sverige Holding AB har beslutat om utdelning på 20 MSEK till aktieägarna. Utdelningen skiftades ut under slutet av förra veckan. Utdelningen möjliggörs genom utökade krediter i Abilia koncernen. Refinansieringen gav också MedCap möjlighet att kalla på den option som tecknads i november 2009 på 29 % av Abilia. MedCap äger därmed 99,2 % av Abilia.

”Det är exakt ett och ett halvt år sedan vi genomförde affären mellan GEWA och Falck Igel och sedermera skapade Abilia. Under de första 18 månaderna har Abilia utvecklats mycket väl med ett starkt underliggande kassaflöde. När vi genomförde förvärvet fanns inte de finansiella musklerna i koncernen att genomföra ett komplett förvärv utan att späda aktieägarna i MedCap. Därför valdes lösningen med en köpoption för att vi skulle ha minst 18 månader på oss att skapa de musklerna. Vi har haft ett mycket gott samarbete med minoritetsägaren, Katalysator AS, under dessa 18 månader och vår förhoppning är att vi även i framtiden skall kunna samarbeta i nya förvärv.” säger Karl Tobieson, VD MedCap.

MedCap äger därmed 99,2 % av Abilia och lösen av optionen innebär att nettoskulden i koncernen ökar med cirka 30 MSEK. Lösen av optionen innebär även att minoritetens andel av resultat i koncernens resultaträkning minskar väsentligt, och nettoresultatet ökar med motsvarande summa, framöver vilket kommer synas i första kvartalsrapporten för 2011/2012 som kommer i slutet av augusti. För perioden maj 2010/2011 till januari 2010/2011 (nio månader) uppgick Abilia minoritetens andel av resultatet till 2,2 MSEK (totalt var minoritetens andel 2,8 MSEK – Abilia 2,2 MSEK respektive Handitek 0,6 MSEK).

Karl Tobieson, verkställande direktör, Telefon 46 8 34 71 10, mobil 46 709 35 85 74, e-post karl.tobieson@medcap.se

MedCap är ett marknadsnoterat private equity-bolag med investeringsfokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.